איך לקנות מוצרים שלא נוסו על בעלי חיים? || המדריך המלא

ב2012, האמנית הבריטית ג'קלין טרייד החליטה לרתום את כשרונה, רעיונותיה וגם את גופה כמחאה על תעשיית הניסויים בבעלי חיים. היא כלאה את עצמה בחלון ראווה והדגימה מאחורי החלון השקוף מה בעלי חיים בתעשיית הניסויים עוברים. קשרו אותה בקולר, העבירו אותה ממקום למקום, האכילו אותה בכפיה, מרחו את עורה ושיערה בחומרים שונים וגילחו אותה. היא הושפלה וכאבה במשך שעות לעיני הקהל. אני לא מטמיעה כאן את הסרטון מהמיצג כי הוא ממש קשה לצפיה (באמת!) אבל אם אתן/ם מעוניינים/ות אפשר לראות אותו כאן.

אני זוכרת שראיתי את הסרטון הזה כנערה והוא השפיע עליי עמוקות משתי בחינות. ראשית, הבנתי עד כמה תעשיית הניסויים בבעלי חיים היא מתעללת ונוראית. שנית, הבנתי עד כמה מילים, צילומים ואמנות יכולות להשפיע ולשנות. אולי זו אחת הסיבות שאני כאן, כותבת אליכם/ן. אני מקווה שכולנו מסכימים/ות על כך שאין שום סיבה שבעלי חיים יסבלו כל כך הרבה רק כדי שיהיה לנו איפור או קרם חדש לשיער. יש היום כל כך הרבה מוצרים בשוק! עד כדי כך שממש קשה לבחור מבין כל הפרסומים. אני פשוט לא יכולה למצוא אף הצדקה להמשיך את הניסויים ההזויים האלה. אני אדגיש: היום קל לבחור בטוב. יש היצע עצום של חברות שלא עושות ניסויים בבעלי חיים ומציעות מוצרים טבעוניים. אל תתפשרו על זה. אז קדימה, תתכוננו לפוסט שיסביר לכם אחת ולתמיד איך לבחור מוצרים מוסריים שלא נוסו על בעלי חיים (כולל המלצות שלי בסוף!). אם אתם/ן רוצות אמל"ק אז יש גם סרטון ריל קצר באינסטוש שלי.

מוצרים שלא נוסו על בעלי חיים
מוצרים שלא נוסו על בעלי חיים

איך יודעים אם מוצר הוא ללא אכזריות? איך יודעים שמוצר לא נוסה על בעלי חיים? איך יודעים שמוצר הוא טבעוני?

חשוב שנבין איך לזהות ב100% שמוצר הוא ללא אכזריות. יש לכך בעצם שני פרמטרים. הראשון הוא שהמוצר צריך להיות טבעוני או לפחות עם אחריות סביבתית. הרבה פעמים יש במוצרי קוסמטיקה פיגמנט אדום חזק בשם קרמין שמופק מכנימה (חיפושית). לפעמים גם שמים בשמפו ובקרמים שונים תמצית מתולעי משי, חלזונות או דבש דבורים. על הרבה מוצרים טבעוניים זה יהיה כתוב במפורש (חפשו – vegan). אם זה לא כתוב – אני ממליצה לקרוא את הרכיבים ולוודא מול החברה באתר החברה או בפניה פרטית בהודעה. בדרך כלל חברות קוסמטיקה מאוד זמינות ברשתות החברתיות אז אל תתביישו לשאול. זו זכותכם/ן לדעת מה אתם/ן שמים/ות על העור שלכם/ן. 

טיפ קטן: יש אתרים שמאפשרים לסנן את המוצרים לפני המוצרים הטבעוניים. למשל באתר של סאפורה התווספה קטגוריה כזאת לא מזמן.

הפרמטר השני הוא שהמוצר לא מנוסה על בעלי חיים. כדי לדעת האם המוצר נוסה על בע״ח לא מספיק לראות שיש סימן של ארנב! למה? כי זה סימן עם מעט מאוד פיקוח. לפעמים החברה עצמה לא עושה ניסויים אבל היא שייכת לקבוצה גדולה יותר של חברות שכן עושות ניסויים. כמו למשל קבוצת יוניליוור, לוריאל ואסתי לאודר. מעבר לזה, נכון להיום יש מדינות מסוימות שמחייבות ניסויים בבע״ח, בראשן סין. לכן ברגע שחברה מוכרת מוצרים בסין – בוודאות היא עושה שם ניסויים, אפילו אם זה על מוצר מוגמר. בשנים האחרונות בעקבות לחץ ציבורי רחב ממשלת סין שוקלת לשנות את החוק הזה אבל נכון להיום הוא עדיין תקף.

הדרך הכי טובה לבדוק אם חברה מסוימת עושה ניסויים בבעלי חיים היא לכתוב בגוגל (באנגלית) האם חברה X עושה ניסויים בבעלי חיים ולקרוא לעומק. אפשר להעזר באתר של ארגון PETA המדהים שזו מטרתו. נכון, זה חופר ודורש קצת מאמץ, אבל זה שווה כדי לאותת לחברות הקוסמטיקה כמה חשוב לנו לשים על העור שלנו דברים טובים ללא אכזריות. יש גם שני ארנבים ספציפיים שכן אפשר לסמוך עליהם. הארנב של PETA והארנב של Leaping bunny. הנה התמונות שלהם:

טיפ קטן: בארץ אסור לעשות ניסויים בבע״ח לצרכי קוסמטיקה, אז חברות שמייצרות בארץ כמו ״כיף״ ונקה שבע הן בוודאות חברות שלא עושות ניסויים בבעלי חיים (שימו לב, זה לא אומר שכל המוצרים שלהם טבעוניים). בנוסף – אני מאוד ממליצה להצטרף לקבוצת הפייסבוק הנפלאה – ״יפות ללא אכזריות״. יש שם רשימות שמתעדכנות באופן תדיר לגבי חברות ומוצרים שונים, ואלפי נשים שישמחו לסייע לכם/ן בבחירת המוצר הבא. 

ועכשיו לחלק הכיף – המלצות!

אני באופן אישי לא קניינית גדולה בכלל, ובפרט של מוצרי איפור וקוסמטיקה. לא נעים לי לחשוף כאן כמה ישן הקונסילר שלי… ובכל זאת מצרפת כמה המלצות לחברות ומוצרים שלא עושות ניסויים בבעלי חיים ומגיע להן קצת הרמות (שום דבר כאן לא ממומן):

האיפור והמברשות של אשלי וקסמן בקשי טבעוניות לגמרי. לי יש שתי מברשות ואת פלטת הצלליות שלה ואני מאוד מרוצה. הכל סופר איכותי ויפיפיה.

שמפו ומרכך טבעוניים ונהדרים הם של אקולאב ושל בוטני. שניהם מייצרים בקבוקים מפלסטיק ממוחזר שזה אחלה בונוס!

לאחיותי המתולתלות: המותג הישראלי של אוריאן פז (מייסדת קהילת מתולתלות בפייסבוק) – My curly way מציע מגוון מוצרי שיער טבעוניים שלא נוסו על בעלי חיים. אני ניסתי את הגלייז והקרם והם נפלאים. אני בטוחה שגם השמפו והמסיכה לשיער טובים.

מי שמוכנה לקחת צעד אקולוגי נוסף ולעבור לשמפו וסבון מוצקים אני ממש ממליצה על המוצרים הקסומים של Lilyrose. מותג בוטיק משפחתי ואקולוגי של אנשים פשוט מקסימים.

לא ניסיתי באופן אישי אבל אני יודעת שהרבה נשים מאוד מרוצות מהמוצרים של FRE. זאת חברה ישראלית טבעונית שלא מנסה על בעלי חיים.

טיפ קטן: אם כבר מדברות על איפור, אז לדעתי לגמרי אפשר לוותר על מסירי איפור כימיים וצמר גפן חד פעמי. אני אישית משתמשת במגבת מיוחדת שרב מרטיבים במים והיא מסירה את כל האיפור ברגע. לא מצאתי לינק למגבת הספציפית שלי אבל יש באטסי המון אופציות רב פעמיות שנראות מעולה. בנוסף – ממליצה לקפוץ לבקר בבלוג של מאיה ניסים, חברתי המקסימה שכותבת לא מעט על הנושא הזה ומעלה את המודעות.

מוזמנים/ות לכתוב לי את דעתכם/ן כאן בתגובות, בעמוד – בוא/י נדבר וגם בערוץ היוטיוב שלי, בקהילת הפייסבוק – חיים מקיימים ובאינסטגרם. אם יש לכם/ן שאלות – אני כאן. אם מצאתם/ן טעות כלשהי, אתקן בשמחה.

לחיים מקיימים, 

רותם.

רותם קליגר

רותם קליגר

חוקרת ומרצה על אנתרופולוגיה, חיים מקיימים ומערכת היחסים של האדם והטבע.

תגובה אחת

  1. שנים נהגתי להתמש בעיגולים שטוחים של צ"ג בשביל הטונר שלי, עד שירד לי האסימון, שאפשר לשפוך קצת על היד ולשים היישר על הפנים — גם מייתר את השימוש בצ"ג וגם חוסך טונר שלא נספג ברובו ממילא בצ"ג.
    בגלל שיש לי עור רגיש + רוזציאה, חשוב מאד שהמוצרים שלי לא רק שלא נוסו על בע"ח אלא גם ללא חומרים מזיקים, כגון בישום ואלכוהול . חברת Paula's Choice היא המועדפת עלי כבר כ-25 שנה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל ממני מכתבים?

הניוזלטר שלי מרכז תובנות, המלצות ומחשבות מקיימות
זאת הדרך שלי לשמור על קשר אישי יותר ולהנגיש ידע יותר מעמיק ומורכב.

לחיים מקיימים, רותם.