המלצות לספרים: ספרים ששינו את חיי!

לא תמיד אהבתי לקרוא ספרים. עד גיל 13 בערך העדפתי לשחק או להיות עם חברים. הספרים היו יותר בגדר מטלה (חוץ מהארי פוטר כמובן, את הספרים האלו תמיד אהבתי ותמיד אוהב). מה קרה לי בכיתה ז' ששינה את התמונה? קלטתי שלרוב הילדים בכיתה שלי כבר אין שגיאות כתיב ולי עדיין היו. הייתי ממש מובכת. בתור תלמידה טובה ורצינית פשוט לא הבנתי מה קורה פה? הציונים שלי גבוהים במיוחד במקצועות הומניים כמו ספרות ולשון, אבל השגיאות ממשיכות להופיע. ערב אחד זחלתי אל בין זרועות אמי ובין הדמעות אמרתי לה – "לא יכול להיות שלכולם כבר אין שגיאות ורק אני טועה כל הזמן!". היא ליטפה את שערי ואחרי שאמרה שוב ושוב שזה בסדר ולפעמים פשוט נשארות שגיאות כתיב ותמיד אפשר לתקן, היא הציעה גם דרך התמודדות. 

"תקראי יותר ספרים", אמא אמרה לי. ואני, בנחישות שיא, התייצבתי למשימה. חובבי הספרות בוודאי יבינו בדיוק למה אני מתכוונת כשאני אומרת שנפלתי לבור ללא תחתית. התאהבתי במילה הכתובה. מאז ועד היום ספרים ואני זה סיפור אהבה בלתי נפרד. ואגב, שגיאות כתיב עדיין נשארו לי פה ושם. פשוט למדתי לבדוק את עצמי פעמיים ולנשום עמוק גם כשמתגלה טעות. חלק מהספרים שקראתי היו תענוג רגעי ונשכחו ממני, ואחרים מצאו את דרכם אל עומק לבי. היום אני רוצה להמליץ לכם על הספרים ששינו את חיי. חלקם ספרי מוטיבציה או ספרי עזרה עצמית וחלקם ספרים עלילתיים. אלו מבחינתי קריאות חובה. המלצות לספרים שעליהן אני חותמת בלי לחשוב פעמיים. מקווה שגם אתם תאהבו אותם ותיתרמו מהם כמוני.

  1. לקום מחוזקים + האומץ להנהיג / ברנה בראון (איך לא?)

שני הספרים הראשונים שאני רוצה להמליץ עליהם הם של אותה סופרת. ברנה בראון היא פרופ' לעבודה סוציאלית באוניברסיטת יוסטון בטקסס. אני קראתי כבר ארבעה ספרים שלה. יש לה גם לא מעט תכנים ממש מצוינים ביוטיוב, כולל אחת מהרצאות הטד הנצפות בכל הזמנים (the power of vulnerability) וגם הרצאה באורך מלא בנטפליקס (call to courage).

הספר שלה שאני הכי אהבתי הוא האומץ להנהיג (Dare to lead). לצערי אין אותו בעברית כיום אבל אפשר להשיג אותו באנגלית או לשמוע באודיובוק. באתר של ברנה יש גם חוברת עבודה שמתלווה אל הספר. 

הספר השני שלה שמאוד השפיע עליי נקרא – "לקום מחוזקים" ואותו דווקא יש בתרגום לעברית. זה ספר שנותן כלים ואסטרטגיות להתמודדות עם כישלונות, עם נפילות, עם התרסקויות על הקרשים. בין אם אלו נפילות יומיומיות או משברים משמעותיים בחיים שלנו. 

  1. ארבע ההסכמות / דון מיגל רואיס

בספר הקצרצר הזה יש ארבע הסכמות שמהוות עבורנו סוג של "חוזה חדש" בינינו לבין עצמנו. כל הסכמה אמורה לסייע לנו לחוות את החיים בצורה קלה ונעימה יותר. לדוגמא – אחת ההסכמות היא לא להניח הנחות. נניח שאני מגיעה לעבודה ורואה קולגה שלי עם מבט שלתפיסתי נראה מאוד מאוכזב. מדוע שאני אניח שזה בדיוק הרגש שאותו היא מרגישה? יותר מזה – יכול להיות שאני כבר בונה לעצמי סיפור בראש על זה שהיא מאוכזבת בגללי. אין לזה שום הצדקה. מה שמיגל רואיס מציע במקום, זה לשאול שאלות. למשל – מה שלומך? משום מה את נראית לי קצת מאוכזבת, רוצה לספר לי על זה? כלומר – ההסכמה היא לא להניח מראש, אלא לבדוק. זאת כמובן גם דוגמא קטנה, אני באמת ממש ממליצה לקרוא את כל הספר!

  1. מר אל כאן אנה / פין

הספר הזה מספר על ילדה קטנה שמוצאת את עצמה ברחוב ומפתחת קשר עם זר שמאמץ אותה לביתו ודואג לה. לאט לאט היא מגלה את העולם ודרך סקרנותה המיוחדת גם הוא מתחיל להפתח אל העולם ולהכיר אותו מחדש. זה ספר פשוט קסום. הוא מזכיר מה חשוב באמת ומוכיח שליצירתיות אין כל גבול. 

  1. דפוק וזרוק בפריז ובלונדון + 1984 / ג'ורג' אורוול

שני ספרים נוספים שהשפיעו עליי עמוקות נכתבו בידי הסופר הגאון ג'ורג' אורוול. את ספרו 1984 רבים מאיתנו למדו בשיעורי הספרות, ומי שלא – הוא בעייני קריאת חובה. הוא מתאר עולם דיסטופי שבו "האח הגדול" שולט בכולם. וכן, מהספר הזה הרפרנס לתוכנית הפופולרית (אישית פחות מתחברת לז'אנר). הקריאה בו קצת רפטטיבית ומתישה לפעמים אבל יש בו רגעים מופלאים שמגיעים לרבדים מטורפים ברמה הפילוסופית. 

הספר השני של אורוול שמאוד השפיע עליי הוא – דפוק וזרוק בפריז ובלונדון. זה ספר על הומלס שמנסה לשרוד ברחובות פריז ולאחר מן ברחובות לונדון. עבורי הוא שינה לחלוטין את כל הפרספקטיבה על חיים בעוני. הוא מאוד מתכתב עם התובנות מאירות העיניים של העיתונאית ברברה ארנרייך (וזו הזדמנות להמליץ גם על הספר שלה – כלכלה בגרוש).

  1. הריפוי של שופנהאואר + כולנו בני חלוף וסיפורים אחרים של פסיכותרפיה / ארווין יאלום

בחיי היה מאוד מאוד קשה לבחור רק שני ספרים של ארווין יאלום להמליץ עליהם. קראתי גם אם בעיית שפינוזה, כשניטשה בכה ולהביט בשמש ואהבתי את כולם! אין לי ספק שבהמשך אקרא עוד ספרים שלו. יאלום הוא פסיכיאטר שעוסק בעיקר בפסיכולוגיה האקזיסטנציאליסטית, הקיומית. הוא נוגע בספריו הטיפוליים והעלילתיים בשאלות על היקום, על הקיום ועל משמעות החיים. הוא עושה זאת בצורה נעימה, קלילה, עצובה אך לא שוברת. מצאתי את הספרים שלו מחזקים מאוד.

יש עוד לא מעט ספרים שנגעו בלבי. במיוחד רומנים היסטוריים, הז'אנר האהוב עליי במיוחד. למשל: חלומו של הקלטי של מריו ורגס יוסה, עפיפונים של רומאן גארי וכל סדרת צילה של הרוח מאת קרלוס רואיס סאפון. אולי בהמשך אוסיף לרשימה הזאת עוד המלצות אבל בינתיים האצבעות שלי כבר כואבות מרוב הקלדה. 

מוזמנים/ות לכתוב לי את דעתכם/ן כאן בתגובות, בעמוד – בוא/י נדבר וגם בערוץ היוטיוב שלי, בקהילת הפייסבוק – חיים מקיימים ובאינסטגרם. אם יש לכם/ן שאלות – אני כאן. אם מצאתם/ן טעות כלשהי, אתקן בשמחה.

לחיים מקיימים, 

רותם.

רותם קליגר

רותם קליגר

חוקרת ומרצה על אנתרופולוגיה, חיים מקיימים ומערכת היחסים של האדם והטבע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל ממני מכתבים?

הניוזלטר שלי מרכז תובנות, המלצות ומחשבות מקיימות
זאת הדרך שלי לשמור על קשר אישי יותר ולהנגיש ידע יותר מעמיק ומורכב.

לחיים מקיימים, רותם.