מה זה תחתוני מחזור ואיך משתמשות בהם? || המלצות על מוצרים אקולוגיים למחזור החודשי

הפעם הראשונה שקיבלתי וסת הייתה בכיתה ז'. באותה תקופה כל מה שידעתי על גיל ההתבגרות למדתי מהתנ"ך של ילדות שנות ה90 – "בת עשרה". אז נכנסתי לשירותים בבית הספר וראיתי דם וישר עלה לי הדופק והתחלתי לנשום מהר מהר בפחד מהול בגאווה. וקיפלתי מלא נייר טואלט ודחפתי לתחתונים ורק חיכיתי שהיום יגמר ואוכל לחזור הביתה ולספר לאחותי הגדולה שזה סוף סוף קרה. 

כמה דם עבר מאז… וכמה כאבי בטן, ובכי בלתי נשלט וכעס. ובאמת, רק בשנים האחרונות למדתי לקבל את התקופה הזאת בחודש באהבה. את הימים שמחייבים אותי להאט, לעצור, לנשום. לדאוג לעצמי. לשים את עצמי במקום הראשון. למדתי על הסייקל החודשי והבנתי שימי הוסת הם רק חלק קטן מהמחזור שלנו. במאמר הקצר הזה אשתף אתכן בהמלצות שלי לחווית מחזור קשובה ואקולוגית יותר. נדבר על מה זה תחתוני מחזור, איך משתמשים בתחתוני מחזור, איך מכבסים תחתוני מחזור ולמה אני ממליצה עליהם לכל אישה שאני פוגשת. בנוסף אמליץ גם על אפליקציית מעקב אחרי המחזור שלנו ועל עוד כמה טיפים חשובים. 

לפני כל זה, נתחיל במשהו קצת פחות משמח. אני מאמינה גדולה בכך ש"האישי הוא הפוליטי". שהבחירות האישיות שלנו, החוויות והכאבים האישיים שלנו – משקפים בסופו של דבר גם את המציאות הרחבה יותר, אז אני רוצה לחשוף אתכן לכמה נתונים מדאיגים.

הידעת? מוצרים חד פעמיים למחזור החודשי פוגעים בכדור הארץ

  • כל אישה תצרוך בממוצע במהלך חייה בערך 11,000 תחבושות או טמפונים חד פעמיים.
  • מדי שנה נזרקים כ-45 מיליארד מוצרים חד פעמיים הקשורים לתקופת המחזור החודשי (טמפונים, מוליכים, תחבושות ועוד).
  • הזמן שנדרש עבור מוצרים אלו להתכלות הוא מאות שנים לפחות, במיוחד אם הוא עטוף באריזת פלסטיק. אלו מוצרים שלא ניתנים למחזור. ואם זורקים אותם לאסלה הם מגיעים לביוב ומשם לים.
  • חברי הארגון ocean conservancy אספו ביום אחד ב2015 כמות של 27,938 טמפונים משומשים ומולכים בחופים ברחבי העולם.

אני כותבת את הנתונים האלה בזהירות, ורק אחרי שהדגשתי כמה חשוב לשים את עצמנו במקום הראשון. תמיד, ובמיוחד בזמן הוסת. כדי לתת באהבה לעולם – אנחנו צריכות קודם כל להיות מלאות אהבה ודאגה לעצמנו. אם מה שאת צריכה כדי לעבור את זמן הוסת ברוגע ובנוחות זה להשתמש בתחבושת חד פעמית אני מאמינה שזה הדברה מקיים והנכון שתעשי. יחד עם זאת, אני מאוד ממליצה לך להמשיך לקרוא ולגלות שאולי יש עוד אפשרויות שיתאימו לך יותר.

אז איך אפשר לצמצם את הפסולת שאנחנו צורכות בזמן המחזור? על ידי שימוש במוצרים רב פעמיים. 

גביעונית, תחתוני מחזור ותחבושות רב פעמיות

1. תחתוני מחזור

אני באופן אישי משתמשת כבר ארבע שנים בתחתוני מחזור וממליצה עליהם בלב שלם. תחתוני מחזור רב פעמיים הם פשוט תחתונים שעשויים מחומרים איכותיים וסופגים את הדם בטכנולוגיה חדשנית. יש להם רמות ספיגה שונות בהתאם לכמות הדם שלך ומומלץ להלחיף אותם לעיתים קצת יותר תכופות מתחתונים רגילים. אני למשל משתמשת בתחתון אחד ליום ואחד ללילה. הוסת שלי נמשכת בערך ארבעה ימים ולכן משתמשת בשמונה תחתונים בסך הכל. 

איך זה עובד? 

בחלק הפנימי של התחתונים יש פס שחור שעשוי מחומר מיוחד שסופג את הדם. כשהדם נספג בו לא רואים כתם ולא מרגישים רטיבות. הוא פשוט נספג אל תוכו כמו קסם. 

בסיום השימוש בתחתונים צריך לשטוף אותם במים קרים ולייבש. אני מודה שבאופן אישי אני לא תמיד עושה את זה. לרוב אני פשוט מנגבת אותם מעט עם נייר אם יש שאריות ומניחה בצד בתוך שקית רשת עד ליום הכביסה. לי זה עובד אחלה אבל זה רק הניסיון האישי שלי. 

בסיום הוסת יש לשים את כל התחתונים יחד במכונת כביסה ולכבס עם אבקה וללא מרכך (זה פוגע בבד). אני מכוונת את המכונה לתוכנית קצרה של 15-30 דקות ופשוט זורקת את שקית הרשת ובתוכה כל התחתונים שלי פנימה. אפשר כמובן לכבס גם ידנית אבל חבל על הזמן שלכן. שמעתי גם המלצות לכבד את התחתונים מדי פעם עם רבע כוס חומץ בתא של המרכך אם אתן רוצות להיות אקסטרא יסודיות ולשמור על ריח כמה שיותר נייטרלי.  

זה לא מגעיל?

שאלת השאלות! גם אני חשבתי שזה דוחה לגמרי אבל חברות, טעיתי. תחתוני מחזור זה מוצר מדהים ומשנה חיים. הם פי מאה יותר נעימים וכיפיים וקלילים מתחבושות. סליחה על הTMI אבל תחבושות היו עושות לי גירודים ולא היו לי נוחות בכלל. בנוסף, תחבושות חד פעמיות מלאות כימיכלים וחומרים מלבינים כדי לשמור עליהן כביכול סטריליות ונקיות. בפועל החומרים האלה נוגעים באזור הכי רגיש שלנו ובעייני זה הרבה יותר מגעיל מחתיכת בד סופג. 

כשאני עם תחתוני מחזור אני לפעמים אשכרה שוכחת שאני במחזור. בחיי. חותמת על זה בדם (חה חה). חוץ מזה, כדאי להתחיל לאט ובעדינות. תזמינו תחתון אחד, תנסו אותו בלילה ותראו איך אתן מרגישות איתו. אם אהבתן אולי תזמינו עוד אחד ולאט לאט תראו אם מתאים לכן לשלב את תחתוני המחזור בשגרת הוסת שלכן באופן קבוע. 

מה לגבי ים ובריכה בזמן הוסת?

כמו התחתונים הרגילים יש גם בגדי ים שמותאמים במיוחד לזמן הוסת. למשל הדגם הזה מהמם.

2. תחבושות רב פעמיות שמתלבשות מעל תחתון רגיל.

עוד אופציה רב פעמית לזמן הוסת היא תחבושות רב פעמיות. הן עובדות באופן מאוד דומה לתחתוני המחזור אבל מתלבשות על התחתונים הרגילים שלכן. אם אתן משתמשות בתחתוניות לימים שלפני ואחרי הוסת זה יכול להיות אחלה תחליף.

3. גביעונית רב פעמית (mooncup).

כוסית קטנה וגמישה שעשויה מסיליקון, אוספת את הדם וניתנת לשטיפה ולשימוש חוזר. חוויית השימוש בה דומה לטמפון. אפשר לשחות איתה, לישון ולקיים פעילות ספורטיבית. מודה שמעולם לא ניסיתי כי אף פעם לא אהבתי טמפונים, אבל מכירה הרבה נשים שמשתמשות בגביעונית ומאוד מרוצות.

איפה קונות?

אני משתמשת בתחתונים הטבעוניים של מודיבודי ומאוד ממליצה עליהם. יצא לי לעבוד איתם ולשתף איתם פעולה בעבר אבל את הרוב המוחלט של התחתונים שלי קניתי בעצמי בשמחה רבה. זאת חברה קטנה ומאוד נגישה ויש להם גם קהילת פייסבוק מצוינת עם המון שאלות ותשובות. יש עוד מגוון מותגים שמוכרים תחתוני מחזור, גביעוניות ותחבושות רב פעמיות כמו אפונצ'יק ובוז'ולינו, ט'ינקס, כותנה, i love my honey pot ואקוסטור.

עוד כמה טיפים להיכרות עם הסייקל החודשי שלנו

בשנים האחרונות נשים מדהימות החלו להעלות את נושא הסייקל החודשי למודעות. נשים התחילו לשאול יותר שאלות, להכיר את הגוף שלהן טוב יותר, להקשיב לצרכים שלו ולכבד גם את המנוחה ו/או החשקים השונים שהוא דורש מהן בזמן הוסת. בעייני זאת ממש מהפכה! אני זוכרת שנים שבהן התביישתי לספר אפילו לחברות קרובות שאני בוסת. היום אני מרגישה הרבה יותר בנוח להכניח את הנושא במרחב. זמן הוסת וזמן תסמיני התסמונת הקדם ויסתית (PMS) יכולים להגיע לשליש מהחודש ואפילו יותר! זאת השפעה מטורפת על החיים שלנו ואין שום סיבה שנחביא את זה. 

אז ההמלצה הראשונה שלי היא לעקוב אחרי גאות גונן הנפלאה שמדברת בדיוק על הנושא הזה וגם אחרי נוי ארבל המקסימה שמסבירה בכישרון ויצירתיות על הסייקל שלנו.

דבר שני – אני משתמשת באפליקציית Flo כדי לעקוב אחרי המחזור החודשי שלי. יש לאפליקציה גרסא חינמית וגם בתשלום. היא יכולה לעזור לכן לעקוב אחרי תסמינים שונים במהלך החודש והיא גם מסמנת לכן לאורך הסייקל מתי אתן פוריות, מתן ההורמונים יורדים ועולים ומתי אתן עתידות לקבל וסת. היא מאוד קלה ונוחה לתפעול ועוזרת לי להיות בתשומת לב רבה יותר לשינויים שקורים לי בגוף לאורך החודש. 

אני בטוחה שיש שאלות אז אתן יודעות איפה למצוא אותי. בעמוד – בואי נדבר, וגם בערוץ היוטיוב שלי, בקהילת הפייסבוק – חיים מקיימים ובאינסטגרם

לחיים מקיימים, 

רותם.

רותם קליגר

רותם קליגר

חוקרת ומרצה על אנתרופולוגיה, חיים מקיימים ומערכת היחסים של האדם והטבע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה לקבל ממני מכתבים?

הניוזלטר שלי מרכז תובנות, המלצות ומחשבות מקיימות
זאת הדרך שלי לשמור על קשר אישי יותר ולהנגיש ידע יותר מעמיק ומורכב.

לחיים מקיימים, רותם.